content top
7e editie van de Nationale Overname Dag

7e editie van de Nationale Overname Dag

De Nationale Overname Dag op 16 april was met ruim 230 investeerders, ondernemers en adviseurs een enorm succes. De zevende editie van deze dag werd gehouden in Kasteel de Vanenburg in Putten. Belangrijke ontwikkelingen, die de overnamemarkt de komende jaren gaan beïnvloeden, zijn: versnelling en verjonging.

De levenscyclus van bedrijven is tegenwoordig steeds korter waardoor de snelheid van overnames erg toeneemt. Bovendien is vijftig procent van de huidige verkopers nu al jonger dan vijftig jaar. Tijdens de negen verschillende workshops op de Nationale Overname Dag kwamen de praktische aspecten van een bedrijfsovername aan bod.  Maar ook onderwerpen zoals de financiering, fiscale aspecten, juridische zaken en de waardering van een bedrijf. Tijdens een aantal  van de workshops vertelde een ondernemer over zijn ervaringen met het betreffende onderwerp. De workshops werden verzorgd door de acht partners van de Nationale Overname Dag: de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, JAN Pensioenbeheer, BuyInside, DVDW Advocaten, Ecart Invest, Marktlink, Aeternus en de ABN AMRO.

Emoties tijdens een bedrijfsovername

Associate Partner van Holland Consulting Group, Cris Zomerdijk, liet het publiek aan de hand van diverse stellingen en grappige voorbeelden nadenken over de rol van emoties en psychologie tijdens het onderhandelingsproces over een bedrijfsovername. De diverse onderhandelingsmogelijkheden werden behandeld  op basis van verschillende diersoorten zoals het schaap, de tijger en de antilope. Hij vertelde dat het een valkuil is om zaken doen vanuit een emotioneel oogpunt te benaderen, dit omdat dat vaak niet effectief is. Volgens hem draait het juist om de wat, waarom en hoe vragen.

Dealeronderzoek met kostbare informatie

Ook kwamen trends aan bod, vanuit de resultaten van een groot dealonderzoek dat Brookz een half jaar geleden is gestart. Hierin zijn 2400 deals opgenomen die een beeld geven van de belangrijkste ontwikkelingen in de overnamemarkt van het midden- en kleinbedrijf (MKB). Te zien zijn onder andere de prijsniveaus en de deals die gesloten zijn. Dit is kostbare informatie in een markt die tot nu toe erg ondoorzichtig was