content top

Bedrijfsovername

interim-bedrijfsovername

Het aankopen of verkopen van bedrijven is voor de meeste mensen iets dat ze een keer in hun leven doen en het is niet bepaald een gebied waarop zij veel ervaring hebben. Het is daarom erg belangrijk om je alvorens de aan- of verkoop van het bedrijf goed te informeren en alle details goed voor te bereiden. Om je alvast een beetje op weg te helpen vind je hieronder een aantal belangrijke punten waar je rekening mee moet houden.

-          Voordelen en nadelen van overname

Zowel de koper als de verkoper van een bedrijf zal een lijst moeten maken met de voordelen en de nadelen van een overname. Voor de koper zal de overname van een bedrijf over het algemeen veel tijd besparen en daarnaast worden vaak direct contacten en klanten gewonnen. Er zal echter wel een grote investering moeten worden gemaakt en daarnaast zullen eventuele problemen goed onderzocht moeten worden. Voor de verkoper zijn de grootste voordelen dat er geen geld en tijd meer geïnvesteerd hoeft te worden en er een som geld wordt verkregen. Daarentegen is het verkopen van een bedrijf voor de verkoper vaak emotioneel niet eenvoudig en eventuele inkomsten gaan verloren.

-          Diagnose stellen

De koper van een bedrijf zal altijd een heldere diagnose moeten stellen. Er moet met de diagnose duidelijkheid worden verkregen voer de financiële status van het bedrijf, zowel in het heden als in het verleden. Daarnaast moet er een gedetailleerd rapport worden gemaakt van het product dat het bedrijf vervaardigd, moet de sector waarin het bedrijf actief is worden geanalyseerd en moeten de succesvolle elementen van het bedrijf worden bestudeerd.

-          Duidelijkheid over reden voor overdracht

De verkoper moet duidelijk kunnen maken wat de reden voor de overdracht is en de koper zal moeten onderzoeken of de reden die de verkoper geeft daadwerkelijk de echte reden is. Door middel van een due diligence kan er meer inzicht worden verkregen in de administratie van een bedrijf en kan er inzicht worden verkregen in de huidige status van het bedrijf en de perspectieven voor de toekomst. Bedrijven die in een moeilijke situatie zitten worden regelmatig verkocht en het is dus belangrijk om de reden goed te onderzoeken.

-          Goede onderhandelingspositie

Zowel de koper als de verkoper zullen op de hoogte moeten zijn van de waarde van het bedrijf. Het is dus voor beide partijen zaak om op basis van de beschikbare gegevens en de huidige stand van zaken in de sector waarin het bedrijf actief is goed onderzoek te doen naar de actuele waarde van het bedrijf.