content top
Valkuilen bij bedrijfsovernames

Valkuilen bij bedrijfsovernames

Bedrijven blijken een hoog risico te nemen met een bedrijfsovername. Volgens de Utrechtse overnameprofessor Hans Schenk kosten zeven van de tien overnames meer geld dan ze opleveren. 15% van de overnames loopt uit op een fiasco en in slechts 15% van de gevallen worden overnames een succes. Hoe kan dat?

Intuïtie

Oliver Spalt van de Tilburgse universiteit en Christoph Schneider van de universiteit van Mannheim onderzochten wat directievoorzitters beweegt om op overnamepad te gaan. Zij stellen dat CEO’s te veel vanuit hun in­tuïtie werken. Een kleine kans op een groot succes krijgt vaker de voorkeur boven een grote kans op een gemiddeld succes.

Leeftijd

Daarbij is de kans op riskant aankoopgedrag het grootst bij jonge, onbesuisde bazen in bedrijven waar zij als enige de scepter zwaaien. Ander onderzoek laat zien dat het ook voorkomt dat directievoorzitters juist aan het eind van hun loopbaan nog een grote slag willen slaan.

Persoonlijk risico

Daarnaast is het persoonlijk risico voor een directievoorzitter van een beursgenoteerde onderneming natuurlijk beperkt. Door andere bedrijven te kopen, geeft de kopende directievoorzitter in feite geld van aandeelhouders uit. Het risico dat een deel van het geld van die aandeelhouders verloren gaat raakt bepaalde directievoorzitter niet persoonlijk.

Meerdere overnames

Een ander probleem bij bedrijfsovernames is het risico dat een bedrijf met fraude te maken krijgt. Esteban Barnhardt ontdekte in zijn afstudeeronderzoek voor de master Strategic Innovation Management van de Rijksuniversiteit Groningen, dat dit risico groter is wanneer een bedrijf meerdere overnametrajecten tegelijkertijd initieert.

Controle en integratie

Mogelijk zorgt de verhoogde complexiteit bij het initiëren van verschillende overnames en gebrek aan effectieve controle binnen het overnemende bedrijf voor de gelegenheid waarbij frauduleus gedrag ontstaat. Ook wijst het onderzoek uit dat het raadzaam is om het opgekochte bedrijf (bedrijven) sterk te integreren binnen het overnemende bedrijf. Kans op fraude is bij die bedrijven vele male kleiner.